1. הבן מהן מחשבות חדירה ומדוע הן קורות

מחשבות חודרניות הן מחשבות שנכנסות למוח שלנו וגורמות לנו מצוקה. הם יכולים להיות קשורים לכל דבר, ממוות ועד פנטזיות מיניות. הם יכולים להיות תוצאה של טראומה או מתח, או שהם יכולים לקרות ללא סיבה נראית לעין בכלל.

מחשבות חודרניות אינן זהות לאובססיה לגבי משהו. אובססיה היא כאשר אנו מבלים זמן רב במחשבה על משהו והיא עלולה להוביל לחרדה, דיכאון ובעיות נפשיות אחרות. מחשבות חודרניות הן חולפות יותר ממחשבות אובססיביות – הן עולות במוחנו ללא רצון, אבל אנחנו לא מתעכבים עליהן לפרקי זמן ארוכים כמו שהיינו מתעכבים עם אובססיה.

מחשבות חודרניות הן מחשבות החודרות למוח שלך בניגוד לרצונך וגורמות לך להרגיש לא בנוח. הם לרוב לא נעימים, אבל יכולים להיות גם ניטרליים או נעימים.

מחשבות חודרניות יכולות ללבוש שלוש צורות עיקריות:

1) הפרעה טורדנית כפייתית (OCD): מחשבות הגורמות לאדם לחוש צורך לחזור על פעולה מסוימת שוב ושוב, למשל שטיפת ידיים במשך שעה.

2) חרדה: מחשבות הגורמות לאדם לדאוג יתר על המידה על משהו שלא קורה לעתים קרובות מאוד בחיים האמיתיים, למשל מותקף על ידי בעל חיים.

3) התנהגויות חוזרות ממוקדות גוף (BFRBs): מחשבות הגורמות לאדם לבצע פעולות כמו תלישת שיער או כסיסת ציפורניים באופן חוזר.

1- מבוא למחשבות חודרניות

מחשבות חודרניות הן מחשבות לא רצויות ובלתי רצוניות. הם בדרך כלל חוזרים על עצמם, מעיקים ובלתי הולמים. האדם שחווה את המחשבה החודרנית מתקשה פעמים רבות לשלוט בה.

מחשבות חודרניות יכולות להיגרם ממספר גורמים כגון:

-הפרעת חרדה

-דִכָּאוֹן

-הפרעת דחק פוסט טראומטית

-הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD)

-פגיעה מוחית טראומטית (TBI)

– שימוש לרעה באלכוהול או התמכרות

מחשבות חודרניות הן מחשבות או תמונות החודרות למוח שלך וגורמות לך להרגיש לא בנוח. הם יכולים להיות על כל דבר, אבל הנפוצים שבהם הם על אלימות, מין, מוות או מחלות. מחשבות אלו לרוב יגרמו לך לחוש חרדה ומצוקה כי הן אינן בשליטתך.

הסיבה לכך שאנשים חווים מחשבות חודרניות אינה מובנת היטב, אך סבורים שהיא תוצאה של שילוב של גורמים כמו גנטיקה וחוויות חיים.

3. בחר מה אתה הולך לעשות כשיש לך מחשבת חדירה

מחשבות חודרניות הן מחשבות שעולות במוחכם בניגוד לרצונך. הם יכולים להיות אלימים, מיניים או מטרידים אותך בדרך כלשהי. מחשבות חודרניות הן לעתים קרובות מטרידות ויכולות להקשות על אנשים לנהל את חיי היומיום שלהם.

ישנם מספר דברים שאתה יכול לעשות כאשר יש לך מחשבה חודרנית:

אתה יכול לנסות לחשוב על משהו אחר

– אתה יכול לנסות להסיח את דעתך עם משימה

אתה יכול לנסות לדבר עם מישהו על המחשבה

מחשבות חודרניות הן מחשבות שאינן רצויות ומתמשכות. הם יכולים להיות על כל דבר, אבל לעתים קרובות הם קשורים לפחד, בושה, אשמה או דאגה.

חשוב לזכור שמחשבות חודרניות אינן סימן למחלת נפש. מחשבות חודרניות קורות לאנשים רבים והן נורמליות לחלוטין. עם זאת, חשוב לדעת מה אתה יכול לעשות כשיש לך מחשבה חודרנית כדי שתוכל להרגיש בשליטה על הנפש והגוף שלך.

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חדירה. דרך אחת היא להסיח את דעתך מהמחשבה על ידי חשיבה על משהו אחר או ביצוע פעילות כמו קריאת ספר או יציאה לטיול. דרך נוספת היא על ידי שינוי נקודת המבט שלך על החדירה; לדוגמה, אם הייתה לך מחשבה חודרנית על עכבישים אז נסה לדמיין כמה עכבישים היו מאושרים אם הם ידעו כמה כולנו אוהבים אותם! אתה יכול גם לנסות לדבר עם מישהו על מה שעובר עליך או לרשום את שלך

4. עשה את ההרגל של הפסקה ובחר בתבונה

אנשים רבים חווים מחשבות חודרניות, והן עלולות להיות מטרידות מאוד. עם זאת, ישנן מספר אסטרטגיות שיכולות לעזור לך לנהל אותן.

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לוודא שיש לך אבחנה. חשוב להבין מה הסיבה למחשבות החודרניות שלך כדי שתדע איך לנהל אותן בצורה הטובה ביותר. הדבר השני הוא לעשות הרגל לעצור ולבחור בחוכמה כשהמחשבות עולות. אם אתה מוצא את עצמך חווה מחשבה חודרנית, הקדישו רגע לחשוב על התגובה הטובה ביותר עבורה לפני שתפעלו על פיה. שלישית, אם המחשבות החודרניות שלך חמורות מספיק כדי שהן מפריעות לחיי היומיום שלך או גורמות למצוקה, פנה לעזרה מקצועית מרופא מומחה לבריאות הנפש או מטפל שיש לו ניסיון בטיפול ב-OCD והפרעות חרדה אחרות".
למידע נוסף בנושא של למה אני חווה מחשבות טורדניות? ניתן לבדוק ב- peaceful.co.il

מחשבות מטרידות קורות לכולם. הם אינם סימן למחלת נפש או חולשה.

ישנן סיבות רבות למחשבות מטרידות, אך הנפוצה ביותר היא שיש לנו הרגל לתת למחשבות שלנו להשתולל וללא שליטה.

יש לנו את הכוח לעצור ולעשות בחירות נבונות לגבי מה שאנו מאפשרים בראשנו.

כשאנחנו בוחרים בחוכמה, הרבה יותר קל לחיות עם מחשבות מטרידות.